پنجشنبه، مرداد ۸

نـکـــا تـی د ر مـــــو ر د شـــــغـل و کـــــا ریــا بـی و نـــــو شـتـن ر ز و مـه کـــا ر ی و مـصـا حـبــه د ر کـــا نـا د ا « بـخـش د و م »

بدون شک یکی از مهمترین عوامل یافتن شغل مناسب در یک کشور خارجی نوشتن یک رزومه خوب و بی عیب و نقص می باشد زیرا به این وسیله است که متقاضی کار ، خودش را به کارفرما معرفی می نماید. پس هر چه بهتر بتواند این معرفی را انجام دهد شانس بیشتری در بدست آوردن کار مورد نظر را خواهد داشت. در ادامه نکات مهم و کلیدی را در ارتباط با نوشتن یک رزومه و نامه درخواست شغل خوب خواهید دید.


ده سوال که کارفرمایان در رزومه شما دنبال پاسخ آن ها می گردند:
رزومه یا نامه استخدامی باید پاسخگوی سوالات زیر باشد:
1- این شخص کیست و در کجا زندگی می کند ؟
2- این شخص چند سال دارد؟
3- آیا این شخص از تعلیمات لازم برخوردار است ؟ در محیط تحصیل چگونه بوده است؟
4- آیا فرد مورد نظر مرتب ، با دقت و منظم است؟
5- آیا این شخص در مشکلات شرکت می تواند کمک کند؟
6- آیا تجربیات کافی برای مفید کار کردن دارد ؟چه کار هایی را می تواند موفقیت آمیز انجام دهد؟
7- آیا شخص مشکلات خاصی از جمله فاصله کاری ، چند شغل داشتن و ... دارد؟
8- کدام حرفه ، هنر و کمال در فرد شاخص است؟
9- این فرد چگونه در حل مشکلات مفید خواهد بود؟
10- آیا می توان به این شخص اعتماد کرد؟


اشتباهاتی که نباید در نامه درخواست استخدام مرتکب شد.
رعایت نکردن برخی از اصول در نوشتن نامه درخواست شغل از تاثیر آن روی کارفرما می کاهد . برخی اشتباهات کارجویان در نوشتن نامه درخواست شغل ممکن است در کارفرما تاثیر منفی داشته باشد.
بعضی از این اشباهات عبارتند از :

1- مشخص نبودن هدف در مکاتبات.
2- عدم پاسخگویی به نیازهای کارفرما.
3- استفاده از جملات کسل کننده.
4- ساختار غیر حرفه ای نامه.
5- وجود اشکالات املایی و دستوری.
6- استفاده از الفاظ غیر متعارف و نادرست.
7- بیان ننمودن توانایی ها ، علایق و نیز اشاره نکردن به موفقیت های آتی.
8- ننوشتن راه تماس با نویسنده.
9- خطا در آدرس فرستنده و گیرنده.
10- تایپ یا پرینت غیر استاندارد.
11- حجیم بودن نامه.
12- استفاده از کاغذ نامناسب نامه.
13- پیگیری نکردن تلفنی نتیجه کار در همان هفته.
14- ارسال نامه دستنویس.
15- استفاده از لوازم تحریر نامناسب.
16- سایز نادرست نامه.
17- ننوشتن نامه هایی با ساختار متفاوت برای موقعیت های شغلی متفاوت.

اشتباهاتی که نباید در نوشتن رزومه مرتکب شد.
برخی کارجویان هنگام نوشتن رزومه مرتکب اشتباهاتی جبران ناپذیر می شوند و ارزش رزومه خود را پایین می آورند. این اشتباهات موجب از بین رفتن رزومه یا اصطلاحا ترتیب اثر ندادن به رزومه خواهد شد. پس بهتر است مطمئن شوید رزومه شما اطلاعات مناسبی را به شکل صحیح به کارفرما ارائه می کند.
برخی از این اشتباهات عبارتند از:
1- اشاره به وضعیت تجرد و یا تاهل.
2- پر کردن رزومه برای شغل مدیریتی میانی در حالیکه شامل تجربیات کاری وابسته به آن نمی باشد.
3- نوشتن کلمه « رزومه » با حروف بزرگ در مرکز و بالای صفحه.
4- نوشتن اطلاعات شخصی مثل ک وزن ، قد ، سن ، نژاد و نسل .
5- آشکار کردن وضعیت شغلی و تحصیلی والدین.
6- تقاضا در مورد حقوق.
7- حجم زیاد صفحات رزومه.
8- ارسال رزومه روی دیسکت همراه با نامه استخدامی و دستورالعمل استفاده از دیسکت و دیدن رزومه.
9- اشاره به سال های وقفه کاری با ذکر « در حبس بوده ام » و یا « در کشورهای دیگر دنبال کار می گشتم ».
10- اشاره به برنامه های تفریحی بین کار در حین صحبت در مورد تجربیات کاری.
11- ارسال رزومه دست نویس.
12- اعتراف به اخراج از 3 شغل آخر خود.
13- شروع کردن هر جمله با ضمیر « من » .
14- اشتباه املایی در مورد کلمات کلیدی مثل تعلیمات ، تحصیلات و تجربیات .
15- چاپ رنگی رزومه و یا استفاده از کاغذ رنگی.
16- ارسال رزومه به قسمتی که کارفرما مجبور به تقبل هزینه پست آن باشد.
17- چسباندن پاکت حاوی رزومه و یا خود رزومه با نوار چسب کاغذی.
18- فرستادن بیش از 20 صفحه رزومه در کاغذهای کوچک اداری.
19- نفرستادن نامه استخدامی همراه رزومه با ایت تفکر که رزومه همه چیز را بیان می کند.
20- اضافه کردن توضیحات بد خط و یا ناخوانا به رزومه به جای نوشتن یک نامه استخدامی رسمی.
21- پیوست نمودن توصیه نامه دوستان و یا کارفرمای قبلی به رزومه خود.
22- ننوشتن آدرس و یا شماره تلفن در رزومه.


باید ها و نباید های رزومه

رزومه مهمترین عامل تصاحب شغل مناسب می باشد . در واقع اولین گام برای استخدام در شغل مورد نظر ، نوشتن رزومه هنرمندانه و حرفه ای می باشد . اگر چه اندکی از مردم می دانند چگونه با استفاده از خلاصه تجربیات کاری و تخصص های تحصیلی خود یک رزومه مناسب تهیه کنند ، اما در عوض عده ای نیز نمی توانند بدرستی کارهایی را که می خواهند و یا می توانند برای کارفرما انجام دهند ، تشریح کنند . و یا بعضا اطلاعات خارج از موضوع ارائه می کنند . امید است مطالب زیر مفید واقع شود.

1. هدف و منظور و نیز خلاصه تجربیات و تحصیلات خود را به طور واضح و جز به جز برای کارفرما تشریح کنید.
2. تمامی بخشهای رزومه را با توجه به هدف و منظور به هم ربط دهید.
3. خصوصیات فردی و نیز کمال و هنر خود را مطابق خواسته های کارفرما در شغل مورد نظر ذکر کنید.
4. رزومه خود را مشتاق و دعوت کننده نمایش دهید.
5. مطمئن شوید رزومه عاری از اشتباهات دستوری و املایی و اطلاعات غلط باشد.
6. اطلاعات ضروری و قابل توجه مانند « تعلیمات » و یا « تجربیات حرفه ای و کاری » را حتما ذکر نمایید.
7. از ذکر اطلاعات غیر ضروری مانند سن ، قد و یا سرگرمی های خود بپرهیزید.
8. مقدار حقوق درخواستی و یا منابع در اختیار را بازگو نکنید.
9. هیچ گونه اطلاعات منفی را در رزومه خود بیان نکنید.
10. رزومه بیش از 2 صفحه نباشد.
11. وظایف خود را با اهمیت جلوه ندهید. در قبال توانایی ها و قدرت خود هنگام صحبت در مورد تجربه اظهار نظر نمایید.
12. هرگز در مورد گذشته خود دروغ نگویید و نیز حقایق را بسط ندهید.

هیچ نظری موجود نیست: